Friday, May 28, 2010

Pepatah

Org melayu mmg t'kenal dgn sikap dan sifat yg lemah lembut dan baik budi pekertinya. Org2 tua pun mmg terkenal dgn ayat2 ataupun ucapan2 yg sinis lg tinggi nilai bahasanya. Oleh kerana bangsa melayu dikenali sbg bangsa yg sopan dan baik, adalah janggal jika kita melihat org melayu itu melenting.

Buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali, peribahasa ini dicipta oleh org melayu zaman dulu kerana nak mengajar anak2 supaya sentiasa buat baik, tinggalkan yg jahat. org melayu ini hebat sungguh sbb islam juga menekankan perkara ini berdasarkan konsep amal makruf nahi mungkar. tp ada anak2 muda zaman skrg yg lebih suka buat benda2 jahat, mungkar, laknatullah dari buat bende baik. dah x igt tuhan pe???tp masalahnya..dah terhantuk baru nak terngadah...

Ada antara peribahasa org melayu, Kalu makan cili dier terasa pedasnya. adalah sorang 2 ni..x lah ramai.. dah macam cacing kepanasan bila dengar@baca aku kembali menulis lam blog ini. sbb apa, aku pom x tahu...dan aku tak dak niat nak aim kat sape2...my article is universal...melayu, cina, india sumer mkn lada kan??dah tu, apa lu kecoh???duk canang sana sini lam blog sosial apa brg beb???nak taip pjg2 pom x leh...limited beb...kenape??baru dengar guruh di langit, air setempayan habis dicurahkan...takut ke??kalau takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai...

ada suara2 sinis yg berkata, "x yah la tulis bende2 gni...buang masa je, byk lagi hal2 besar". aku tak mahu jadi sekali air bah sekali pantai berubah. pendirian aku tetap sama,dulu,kini dan selamanya...kalu dah salah, salah la...jgn sesekali nak menegakkan benang yg dah bsh...nampak mcm bodoh je duk p'tahankan bende yg salah tu...duk rilek2 dah la...dada masih tersorok oleh pekungmu...ibarat kata MB pahang...kalau kita mandi kat sungai dan nampak ada tahi lalu...baiik kita menyelam dan duk diam2 je...biar tahi tu lalu...kita x kotor, tahi x pecah...

aku bukan cam hang tuah lam PGL, tangan terikat dilangit, kaki terpasak di bumi...aku bukan celik tapi buta, petah tapi bisu, dengar tapi tuli...aku akan terus menulis sambil ingat-mengingati sesama kita...dan kau x yah nak cbuk2...bukan aku tuju kat ko...kerana aku melayu dan sayang bangsaku...tapi lebih sayang agamaku...

Ingat pepatah Mat Salleh 'close with your friend but enemy closer' you better watch out!!!

4 comments:

Aizuddin Jaafar said...

Aku ingat ni entri Karam Sigh Walia. Penuh dengan peribahasa.

nikaizat said...

karam singh tu pom aku yg ajar...tp die tu suka tunggang terbalikkan peribahasa...

Anonymous said...

marahkan lembu.. susu diperah...

nikaizat said...

anony: tu karam singh punye!!!x dak name ke???