Sunday, February 28, 2010

Dongeng Sinetron: Dunia Pemancing (Episod 1)

Kisah ini bermula di sebuah kampung yang terletak di timur semenanjung Afhganistan. Kampung cantik nan indah ditambah lagi berhampiran dengan kawasan pantai menyebabkannya di gelar ia Kampung Suara Tepi. Hembusan sepoi-sepoi bahasa oleh bayu laut mendamaikan lagi suasana yang sedia damai dengan kicauan burung-burung.

    Di ketika lembu-lembu mudik ke hulu melalui tepi rumahnya, Pak Habib yang bersantai di atas parkir di depan rumahnya kelihatan menutup mata sambil melayan kenikmatan hembusan rokok Winston 18. Kadang-kadang membetulkan kaca mata tuanya ketika asap bulat yang dicipta tidak berapa menjadi. Entah apa yang berada di fikirannya, dia sendiri pun tidak mengetahui.

    Dari jauh kedengaran deruan enjin EX5 menghampiri kawasan rumah Pak Habib. Sambil mengelap cermin matanya dengan baju yang dipakai...

Pak habib: Mung maghi duane Wa?? Napok 'jauh lagi sabut muke...
Fatwa:Gi ngail male ni Bib, aku puah la...

Fatwa adalah teman baik Pak Habib sejak dari zaman pengajiannya di IPTA suatu ketika dulu.

Pak Habib: Mung nok gi 'mancing 'laut musim2 ni?? gilo ko??
Fatwa:buke laut Bib...kole ike air tawa...aku nok tera ike air tawa plok...puah doh main nga ike air masin.
Pak Habib: Mung gi soghang la Wa...aku dok leg nok ikut kih janji doh nga ayoh aku nok kelik 'kapong ari ni...
Fatwa: Mung gitu rrr...x sir doh nok teme aku ngail...x dok guno kito 'sain lamooo...
Pak Habib: Bukang aku x mboh ikut mung Wa...aku janji doh nga boh aku nok kelik 'kapong ari ni...mung ajok orang laen la...
Fatwa: tak po la kalu gitu gak...tapi kalu aku buleh ike, aku x 'bagi doh ko mung!! aku make soghe jah...

Dengan perasaan hampa, Fatwa pulang ke rumahnya untuk menyiapkan bekalan mencari rezeki yang tidak seberapa itu sambil meninggalkan Pak Habib yang terkebil-kebil melihatnya sambil bergegas menyimpan barang-barangnya untuk pulang ke kampung. Dalam hatinya mungkin terdetik secebis perasaan hampa kerana menghampakan perasaan temannya untuk mencari rezeki bersama-sama.

(Untuk mengetahui di mana Fatwa mengail, ikan apa yang memakan umpannya?? nantikan Episod 2!!)

6 comments:

Aizuddin Jaafar said...

Kawe memang pahamg keche' kalte/ganu nih.

nikaizat said...

mung kang duk lamo doh ganu...x kang x pehe...

Anonymous said...

seribu tahun hasrat blalu kita serupa
bersopan dan terpelihara
kelembutan bbudi bhsa
oh peribadi bngsaku meniti masa

nikaizat said...

Anonymous, ko ader blog x?? bole tahan gak cara ko tulis...

Anonymous said...

xde la.. ade ke org nk bace?? hahaha.. ko ramai fan xpe r...

nikaizat said...

mane la tahu...cuba la buat blog...